Opinia CJPC Sălaj: Băncile din Zalău îşi jecmănesc propriii clienţi!

Opinia CJPC Sălaj: Băncile din Zalău îşi jecmănesc propriii clienţi!

Nouă unităţi financiar-bancare din municipiul Zalău au fost sancţionate cu amenzi în valoare totală 110.000 de lei, urmare a controalelor efectuate în cursul acestui an de către organele de control din cadrul Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Sălaj. Comisarii au constatat că băncile continuau să practice clauze abuzive la încheierea noilor contracte de credit, încălcând astfel prevederile legislative din Legea 193/200 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianţi şi consumatori.

Directorul CJPC Sălaj, Claudiu Silaghi, a declarat ieri, în cadrul unei conferinţe de presă, că în total au fost controlate zece bănci, fiind aplicate în total nouă sancţiuni contravenţionale şi şase avertismente. Controalele desfăşurate au vizat respectarea prevederilor legale la încheierea unor noi contracte de credit, în conformitate cu Legea 288/2010 pentru aplicarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori. Deşi au mai fost sancţionate pentru practicarea comisioanelor declarate ilegale prin Ordonanţa 50, s-a constatat că nici acum nu respectă legea. Şi anume, la noile contracte de credit, operatorii bancari percepeau comisioane de administrare neconforme şi prezentau consumatorilor informaţii neclare. Mai mult, comisarii au descoperit la o unitate bancară perceperea a două comisioane identice, respectiv un comision de administrare a creditului şi un comision de administrare a contului curent. De asemenea, printre deficienţele constatate se numără şi lipsa afişării tarifelor de dobânzi şi comisioanele în loc vizibil. Astfel au fost aplicate amenzi în valoare de 110.000 de lei, a afirmat Silaghi.

Conform celor declarate, aproximativ 90 la sută dintre operatorii economici bancari încalcă prevederile legislative, practicând clauze contractuale abuzive. Luptăm pentru eliminarea acestor comisioane şi creşteri nejustificate ale dobânzilor. Sunt cazuri în care clienţii trebuie să recupereze până la 30 la sută din valoarea ratelor, reprezentând comisi-oane percepute abuziv, susţine directorul CJPC Sălaj.

Potrivit sursei citate, operatorii economici sancţionaţi au termen maxim 15 zile de la încheierea procesului verbal să conteste în instanţă amenda primită. Până la această dată, niciuna dintre băncile amendate nu a depus contestaţii, termenul urmând să expire săptămâna viitoare.

Consumatorii pot să acceseze site-ul www.conso.ro pentru compararea costurilor aferente conturilor la mai multe bănci.

Peste 70 de procese pe rolul instanţelor

Conducerea CJPC Sălaj are pe rolul instanţelor de judecată un număr de 72 de dosare în care sunt implicaţi mai mulţi operatori economici din judeţ. Prezentă la conferinţa de presă, juristul Claudia Contraş, a declarat că cele mai multor vizează activităţile mai multe unităţi financiar bancare din municipiu. Majoritatea dosarelor sunt, de fapt, plângeri contravenţionale împotriva proceselor verbale aplicate în urma controalelor efectuate la operatorii bancari, doar şase fiind intentate de CJPC Sălaj împotriva acestor unităţi. În două dintre aceste procese intentate de noi băncilor, reprezentanţii părţii reclamate au solicitat tranferarea dosarului la alte instanţe de judecată din motive, din punctul nostru de vedere, nefondate. Mai mult, unul dintre aceste dosare a fost respins de Înalta Curte şi Casaţie, a declarat Claudia Contraş.

Potrivit acesteia, alte şase dosare în care sunt implicaţi operatorii de telefonie mobilă se află pe mesele de lucru ale magistraţilor, dintre care trei sunt plângeri contravenţionale şi trei sunt împotriva clauzelor abuzive. Tot pe rolul instanţei se află încă 16 dosare în care sunt implicaţi vânzătorii prestări servicii alimentare şi nealimentare. Valoarea totală a sancţiunilor contestate în instanţă de operatorii economici se ridică la valoarea de peste 415.000 de lei.

Leave a Comment